Speech gala deschidere TIFF 2010

FestivaluriNiciun comentariu

In 2011 vom avea 240 de filme din 47 de tari si va fi primul an cind Festivalul va fi reflectat pe Euronews. La TIFF vor veni, intre cei multi oaspeti din strainatate si Wim Wenders, presedintele Academiei Europene de Film si Benoit Ginisty, seful asociatiei FIAPF, care acorda calificative festivalurilor de film din lume; TIFFul e intr-un proces de asociere pt a intra intr-un grup select, precum Liga Campionilor la fotbal

Daca la inceput spuneam tot timpul “prima data cind”, acum a venit rindul lui “e ultima data cind” si anume cred ca e ultima data cind vom mai putea face acest festival in conditiile pe care le-am avut in acest an

Acest festival e asimilat de multa lume drept evenimentul-portdrapel al orasului dpdv cultural. Altii vorbesc foarte des de TIFF cind vine vorba de brandul Clujului. Anul trecut la ideea lui Vasile Dincu am facut o cercetare alaturi de echipa lui si am vazut ce feedback excelent are TIFFul in rindul publicului spectator.

Acum iata Clujul isi doreste sa devina capitala culturala europeana peste 10 ani, initiativa excelenta, si personal cred ca institutia TIFFul alaturi de cea a Teatrul Maghiar de Stat din Cluj sint argumente puternice pt aceasta optiune.

Dar pe linga vorbe, mai e nevoie de fapte. Ori aici stam mai rau. Profit de ocazie si stiu ca in Piata sint atitea fete importante ale Clujului, pe unii nici nu va cunosc, asa ca e important sa stiti si detalii din bucataria TIFFului.

Eu nu mi-am propus sa fac un lucru de mintuiala cind am inceput acest festival, am o viziune coerenta si un gind précis: peste inca 10 ani TIFFul trebuie sa ajunga unul din festivalurile de film cele mai importante si respectate din Europa. Atit eu cit si echipa mea formata din 135 de oameni (nu include aici voluntarii) avem standarde de ridicate, lucram cu cei mai buni profesionisti si nu facem rabat nici la munca, nici la calitate. Vrem sa oferi clujenilor o experienta de festival profesionista, departe de susele dimbovitene sau ale celor care cred ca festivalurile se fac pe genunchi, aducind filme pe DVD si pacalind publicul.

Ba mai mult, eu sint convins ca Clujul poate deveni in 10 ani un al doilea important centru de productie media si de productie cinematografica – festivalul e doar o platforma pt asta. Vom incepe sa facem filme in regiunea Cluj (de aceea sapt viitoare am invitat la Cluj reprezentantii unor fonduri regionale de film din Europa care ne pot invata cum sa facem pentru a atrage la noi in oras si judet bani tot mai multi) si sa spargem monopolul Bucurestiului.

Dar aceasta viziune si strategie de grup trebuie impartasita de dvs, indifferent daca sinteti factori de decizie sau oameni de business. Evident, daca va pasa sau daca considerati ca Clujul merita acest traseu. Daca aveti incredere in mine si in acest pariu.

Personal, cred ca va pasa insa prea putin, va consumati in probleme mici, care tin de cotidian, de grija pentru ziua de azi sau de miine, uitati ca fara o viziune de perspectiva nu vom putea construi nimic durabil. Romanii sint campioni la a da cu piciorul la sanse exceptionale, indifferent daca vorbim de sport, de educatie sau de consolidarea unor proiecte pe termen lung.

TIFFul e o institutie care functioneaza cu motoarele in plin 8 luni din 12, dar e inca un copil vitreg si citeodata renegat al Clujului. Nu avem inca un sediu permanent in Cluj, pentru ca nu ni-l permitem, avem discutii hilare cu proprietari de spatii, terase sau hoteluri care numai ca nu trag pielea de pe noi. Pe altii am ajuns sa ii cam incurcam, ii deranjam daca am vrea sa organizam proiectii de film la ei acasa. Taromul e singurul care jubileaza, e nevoit toata saptamina sa inlocuiasca ATR-urile cu avioane mari pentru ca sint f multi spectatori care vin dinspre Bucuresti. Aplicam pentru finantari de la bugetul local la fel ca orice alt ONG si primim raspuns cu 2 saptamini inainte ca festivalul sa inceapa.

Drept urmare, bugetul e nesigur, nu stim citi invitati putem chema, cit ne putem intinde plapuma, asa ca plonjam in necunoscut fara plasa de siguranta. Ori un festival care se respecta inseamna in primul rind prezenta multi invitati, VIPuri dar si regizori aspiranti, toate astea se traduc in cheltuieli importante.

As vrea sa priviti in jur si sa ma intelegeti ca am ajuns de la o scara mare, de-aici incolo lucrurile se pot face doar cu un planning intelligent, cu un plan de perspectiva bine conturat, cu asimilarea TIFFului drept unul din proiectele strategice ale acestui oras si, automat, gasirea unei strategii si calendar de finantare pe masura care sa ne dea linistea unei constructii serioase si profesioniste.

Anul acesta, in plus, unii ne-au acuzat ca era cit pe-aci sa ne prostituam, sa ne minjim cu cianura, ca nu avem principii. Cineva ne-a recomandat ca la anul sa cersim sponsorizare japonezilor care vaneaza delfini si balene, poate scoatem mai mult. Nu i-am vazut insa pe acei oameni semnalind citeva demersuri constructive ale TIFFului, de la grija pentru un program cit mai divers, care sa respecte diversitatea culturala a acestui oras (de ani de zile organizam Ziua Filmului Maghiar, ziua Rroma), la plantarea de flori si iarba in curtea Muzeului de Arta, sau organizarea de proiectii pentru persoane cu dizabilitati sau aducerea la film a copiilor din scoli din Judet.

Ei bine, ca tot se vorbea de principii, acum cred ca a venit momentul sa avem cu adevarat principii, pentru ca am obosit sa explic ca acest festival are nevoie de o sustinere constanta, pe masura efectelor economice de imagine pe care TIFFul le aduce acestui oras.

Sibiul are un festival de teatru care de citiva ani buni este vectorul promovarii culturale a acestui oras, care a fost si CCE acum citiva ani. De citiva ani buni, alocarea de la bugetul local pentru acest festival-nava amiral a orasului depasea suma de 500.000 Euro. Anul acesta, Festivalul de Teatru a fost finantat cu 4.133.000 lei. TIFFul, la Cluj, merita doar 400.000 lei, de 10 ori mai putin. Iar efortul de sustinere din partea marilor companii clujene care au transformat Clujul intr-un oras bine plasat in topurile de final de an, este si el un efort discret, ponderat si rezervat. Festivalul nostru concurent, cel de laSarajevo, are un buget de 2 milioane de Euro

Va spun toate astea nu pentru a va simti responsabili ci pentru a reflecta si a va deschide ochii. Stiu ca intotdeauna ati considerat TIFFul un eveniment important, o mindrie pentru Cluj si ati fost alaturi de noi. E momentul insa pentru fapte si pentru un exercitiu de solidaritate; va provoc sa gindim cum vrem sa arate acest festival la anul, la editia 10 cit si peste inca 10 ani. Vrem sa raminem in provincie, sau vrem in Liga Campionilor? Vrem sa raminem cu sali de cinema cu scaune vechi, ecrane murdare si sunet de pe vremea lui Patzvante sau putem sa incepem sa ne gindim la un centru multimedia cu 2-3 Sali de cinema, cu spatii de expozitii, cu mediateca audio-video, cu un platou mic de filmare, care sa devina un adevarat centru al Festivalului in 2021, la editia a 20-a?

Am auzit azi la radio o reclama care spunea: sa mergi mai departe inseamna sa stii cind sa te opresti.

Va rog sa ne ajutati sa mergem mai departe. Eu si echipa mea am obosit putin.

Lasa un comentariu